piątek, 27 września 2013

Egzamin gimnazjalny – strategie: część II



STRATEGIE

Zadania na rozumienie tekstów pisanych



 
    1)  zadanie wielokrotnego wyboru – polega na wybraniu odpowiedzi A, B lub C na zadane pytanie. Aby poprawnie rozwiązać tego typu zadanie należy zrozumieć o co dokładnie chodzi w pytaniu, a następnie podczas czytania szukać słów, które są synonimami lub parafrazami, którejś z opcji.

     Przykład: John wants to be successful in life. He learns a lot and he would like to have a good job in the future. Also, he is a quiet person who doesn’t like going out, but he is a loyal friend.

    What are John’s character features?

A.     ambitious and calm            B. ambitious and sociable  C. successful  D. likes parties

Poprawną odpowiedzią jest odpowiedź A. John jest osobą ambitną i spokojną. Cechy te są parafrazami zwrotów z tekstu: „wants to be successful” = „ambitious” oraz „quiet” = „calm”. John nie jest osobą towarzyską, gdyż nie przepada za wychodzeniem z domu; odpada więc odpowiedź B, gdyż zawiera ona słowo „sociable” – towarzyski. John jest lojalnym przyjacielem, ale towarzyski nie jest. Niepoprawną też jest odpowiedź C – nie wiemy bowiem, czy John na pewno osiągnie sukces w życiu. 


    2)   zadanie typu prawda/fałsz – zadanie to sprawdza umiejętność szczegółowego rozumienia przeczytanego tekstu. Podobnie jak w zadaniach typu prawda/fałsz dotyczących rozumienia ze słuchu, uczeń powinien zwrócić szczególną uwagę na zaimki, przeczenia lub czasy oraz nie udzielać odpowiedzi na podstawie własnej wiedzy życiowej.

Przykład: Latin was the most important language in the mediaeval Europe. It was the official language in the European countries, it was the language of the court and the church.
  
      Latin is the most important language in Europe. T/F

Zadanie to wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na czasy. Tekst jest napisany w czasie przeszłym Past Simple, a zdanie prawda/fałsz w czasie teraźniejszym Present Simple. Zdanie jest zatem fałszywe. 



   3)  dobieranie tytułów do części tekstu – zadanie to sprawdza umiejętność rozumienia przeczytanego fragmentu tekstu, szczególnie jego głównej myśli.

Przykład: Croatia is a wonderful country with an extremely varied landscape. You can go hiking there and you can swim in the sea, as well. The coastline is of rare beauty: colourful flowers, palms and powerful rocks. The nightlife is full of attractions, too. There are nice cáfes, elegant restaurants and stalls with beautifully made local crafts. Everyone can find something for themselves there!

What title is the best for this fragment?
A.     History of Croatia B. Croatia’s landscape C. Croatia’s nightlife D. Croatia’s attractions

Często zdarza się tak, że do jednego fragmentu mogą pasować dwa tytuły (tak przynajmniej wydaje się uczniowi). Zawsze należy zwrócić uwagę, czy dany tytuł nie odnosi się czasem tylko do małej części fragmentu, do którego szukamy tytułu.

Poprawną odpowiedzią jest oczywiście odpowiedź D. Powyższy fragment przedstawia turystyczne atrakcje Chorwacji. Nie ma w nim mowy o historii, a jeśli chodzi o krajobraz i życie nocne to stanowią one tylko część powyższego fragmentu. Główną myślą tekstu jest natomiast przedstawienie Chorwacji jako kraju atrakcyjnego turystycznie. 



    4)    uzupełnianie luk fragmentami tekstu – zadanie to jest prawdopodobnie najtrudniejszym zadaniem w tej części egzaminu. Wymaga bowiem zarówno ogólnego jak i szczegółowego zrozumienia całego tekstu. Aby je poprawnie rozwiązać, zwracaj uwagę na zdanie poprzedzające lukę oraz zdanie, które stoi zaraz po niej. Szukaj słów-kluczy, zaimków i konstrukcji gramatycznych, które mogą Ci pomóc stwierdzić o co chodzi w danej części.

Przykład: There are two kinds of people: extraverts and introverts. Extraverts are self-confident and sociable. They like working in a team and 1……………. Introverts, on the other hand, are quiet and shy. 2………………….. rather than in a group.

Fill in the gaps with the given sentences:

A.     They like working on their own
B.     play different games
C.     learning through games

Zadanie to powinno być rozwiązane następująco: 1-C oraz 2-A. W luce 1 należy wstawić czasownik z końcówką –ing tak, aby zachować formę czasownika z pierwszej części zdania: „They like working in a team and learning through games”. W luce 2 wstawiamy natomiast: „They like working on their own…”. Zwróć uwagę na zaimek “they” – jest on odniesieniem do zdania poprzedzającego lukę, a szczególnie do słowa „introverts”.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz