czwartek, 26 września 2013

Egzamin gimnazjalny – strategie: część I



Zestaw egzaminacyjny z języka angielskiego składa się z poziomu podstawowego oraz rozszerzonego. Gimnazjaliści mają obowiązek podejść do poziomu podstawowego, a poziom rozszerzony wybierają opcjonalnie. Zestaw na obu poziomach składa się z następujących części:

- rozumienie ze słuchu

- rozumienie tekstów pisanych 

- znajomość środków językowych 

- wypowiedź pisemna (tylko na poziomie rozszerzonym).


Zestaw standardowy zawiera zadania zamknięte różnego typu (wyboru wielokrotnego, zadań na dobieranie oraz uzupełnianie zdań w odpowiednie luki tekstu). Zadania zamknięte sprawdzają rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów czytanych. Zestaw zawiera również zadania otwarte: z luką, na tłumaczenie fragmentów zdań oraz zadanie otwarte krótkiej odpowiedzi, w którym uczeń musi stworzyć krótki e-mail. Zadania otwarte sprawdzają znajomość środków językowych: poprawność gramatyczno-ortograficzną i leksykalną, a także umiejętność logicznego i spójnego przekazywania informacji pisemnej.

Za poprawne wykonanie wszystkich zadań można uzyskać maksymalnie 40 punktów.  



STRATEGIE

Zadania na rozumienie ze słuchu

1)      zadanie wielokrotnego wyboru – polega na wybraniu odpowiedzi A, B lub C na zadane pytanie. Aby poprawnie rozwiązać tego typu zadanie należy zrozumieć o co dokładnie chodzi w pytaniu, a następnie podczas słuchania nagrania szukać słów-kluczy, które są związane z danym pytaniem/problemem/sytuacją. Często zdarza się tak, że podczas nagrania mowa jest o wszystkich trzech opcjach. W takiej sytuacji nie należy od razu zaznaczać odpowiedzi, którą usłyszeliśmy. Uczeń powinien zastanowić się nad ogólnym sensem sytuacyjnym i po kolei eliminować niepoprawne odpowiedzi.

Przykład: Tom likes horse-riding and training martial arts. But, what is the most exciting for him is riding a motorbike.

What is Tom’s favourite activity?
A.     horse-riding   B. martial arts   C. riding a motorbike

Mimo, że wszystkie trzy odpowiedzi zostały ujęte w nagraniu, to tylko odpowiedź C jest poprawna – mówi nam o tym wyrażenie w stopniu najwyższym przymiotnika “the most exciting”.

2)      zadanie typu prawda/fałsz – polega na zrozumieniu sensu usłyszanej wypowiedzi. Tylko po zrozumieniu nagrania uczeń jest w stanie poprawnie zaznaczyć czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Należy zwrócić szczególną uwagę na zaimki, przeczenia lub czasy (zdania często są dobierane tak, że wystarczy słówko „not”, a cały sens zdania ulega zmianie). Częstym błędem uczniów jest odpowiadanie na pytania nie na podstawie nagrania, ale na podstawie własnej wiedzy życiowej. Zdania typu prawda/fałsz są tak skonstruowane, że nie należy bazować na jakichkolwiek prawdach ogólnych.

Przykład: Smoking has got both advantages and disadvantages. One of the advantages is the pleasure one feels while smoking. However, it is harmful for our health.

Smoking hasn’t got any advantages. T/F

Może się zdarzyć tak, że uczniowie odpowiedzą na takie pytania twierdząco – będą bowiem uważać, że palenie nie ma żadnych zalet (prawda ogólna, związana z profilaktyką prozdrowotną). Nagranie mówi jednak wyraźnie o wadach i zaletach palenia.

3)       zadanie na dobieranie – polega na połączeniu danego rozmówcy z wypowiedzianym przez niego zdaniem, na wybraniu miejsca rozgrywania się danej scenki lub przyporządkowaniu danej rzeczy/sytuacji/zjawiska do osoby.

Przykład: Speaker 1: Yes, I’m inside at last. I couldn’t find the right platform, but fortunately I didn’t miss it.

What means of transport is the speaker travelling by?

A.     bus                        B. train                        C. plane                    D. car

Poprawną odpowiedzią jest odpowiedź B – uczeń ma za zadanie “wyłapać” z nagrania słowo-klucz, którym jest w tym przypadku „platform” – „peron”.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz