poniedziałek, 3 marca 2014

WYZWANIE. Nauka dwóch języków obcych jednocześnie.



Świat jest coraz bardziej wymagający. Jeszcze parę lat temu nauka jednego języka obcego była wystarczająca, gwarantowała dobrą pracę. Dziś okazuje się, że jeden język to za mało. Sytuacja niejako zmusza nas do uczenia się dwóch lub nawet trzech języków równocześnie. Dla miłośników języków obcych sprawa jest o tyle prostsza, że pałają oni zapałem do nauki i traktują to jak oryginalne hobby. Ponieważ sama uczę się obecnie dwóch języków obcych (a dokładniej staram się być up-to-date w moim angielskim i rozwijam mój niemiecki), postanowiłam się przez chwilę zastanowić nad wypracowaniem metod uczenia się dwóch języków obcych jednocześnie. 
 
  1.      Podziel dzień na godziny, tydzień na dni

O co właściwie chodzi z tym podziałam? Myślę, że podczas nauki języków obcych ważne jest wyznaczanie pewnych granic, tworzenie rytuałów. Zastanów się iloma wolnymi popołudniami w tygodniu dysponujesz, a następnie podziel je na np. „dni angielskie” i „dni niemieckie”. Jeśli masz więcej czasu w weekend, podziel sobie np. sobotę na „poranek z angielskim” i „wieczór z niemieckim” lub odwrotnie. Ważne jest zachowanie harmonii. 

  2.      Ucz się w interesujący sposób

Pamiętaj, że podręcznik wcale nie musi być podstawą nauki. Wybieraj takie sposoby nauki, takie materiały, z których będziesz czerpał/a jak najwięcej przyjemności. Jeśli jesteś molem książkowym – szukaj obcojęzycznych książek i czasopism, jeśli jesteś wzrokowcem – wybieraj filmy i ćwiczenia interaktywne, jeśli żyjesz w ruchu – spotykaj się z ludźmi, którzy władają danym językiem (lub z przyjaciółmi, którzy też się uczą) i organizuj konwersacje. 

  3.      Muzyka

Jeśli jesteś osobą, która niekoniecznie uczy się języków z własnej woli ta porada jest dla Ciebie. Polub język obcy poprzez swój ulubiony rodzaj muzyki. Wyszukuj piosenki z gatunku muzycznego, który uwielbiasz, czytaj o zespołach i wykonawcach w języku obcym, tłumacz sobie teksty piosenek. Właśnie w ten sposób ja przekonałam się do niemieckiego. Zaczęłam szukać niemieckich piosenek rockowych, aż doszłam do wniosku, że język ten wcale nie musi być tylko twardy, zimny i bez emocji. Muzyka zmieniła moje spojrzenie i przyczyniła się do tego, że zaczęłam dostrzegać coraz to nowe zalety nauki języka niemieckiego. 

  4.      Słowniki dwujęzyczne

Dobrym pomysłem na „podwójną” naukę języków jest korzystanie z odpowiednich słowników. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy dobrze posługują się jednym z języków, a drugiego się dopiero uczą. Ja na przykład korzystam ze słowników niemiecko-angielskich. W ten sposób uczę się niemieckiego, a jednocześnie podtrzymuję swoją znajomość angielskiego na odpowiednim poziomie. Może nawet nie wiesz ile przyjemności dostarczają takie ciągłe „przeskakiwanie” z jednego języka na drugi. 

  5.      Notatki w języku obym

Zdarza mi się, że podczas nauki niemieckiego robię sobie notatki w języku angielskim. Jakoś tak mi łatwiej, tym bardziej, że dostrzegam dużo podobieństw między tymi językami. Pisz jak najwięcej  w językach, których się uczysz, niech stanie się to Twoim nawykiem. 

  6.      Love languages!

     I to jest chyba najlepszy ze wszystkich sposobów! Każdy język kryje w sobie to tajemnicze i niesamowite "coś". Każdy otwiera umysł na nowe perspektywy, innowacje, pomysły. Języki, jak serca, biją swoim własnym rytmem:)




I

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz