czwartek, 24 października 2013

Culture, Customs and Celebrations


Dla tych z Was, którzy interesują się kulturą krajów anglojęzycznych postanowiłam stworzyć serię artykułów dotyczących świąt, zwyczajów i ciekawostek. Artykuły te będą pisane po angielsku z uwzględnieniem różnych poziomów zaawansowania. Po każdym z nich znajdziecie mini quiz sprawdzający zrozumienie przeczytanego tekstu. Życzę przyjemnej zabawy z językiem! :)

poniedziałek, 14 października 2013

Dzień Nauczyciela


Dzisiejszy artykuł powstał z chęci docenienia roli nauczyciela w społeczeństwie. Wydaje mi się, że jest to obecnie zawód wzbudzający wiele kontrowersji. Z jednej strony zazdrości się nauczycielom, a z drugiej nikt za nic by się z nauczycielami nie zamienił. Jak każda rola społeczna, rola nauczyciela niesie za sobą zarówno plusy, jak i minusy, wyzwania i trudności.

piątek, 11 października 2013

Egzamin gimnazjalny - strategie: część IV

STRATEGIE

Wypowiedź pisemna - krótki tekst użytkowy (e-mail) jest ostatnią częścią egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym. Może ona sprawić problemy uczniom, którzy mają trudności w zastosowaniu zasad gramatycznych oraz językowych w praktyce. Jedynym sposobem na poradzenie sobie z tym zadaniem jest jak największa ilość ćwiczeń związanych z pisaniem. Piszcie więc jak najczęściej - i nie tylko zadania do szkoły; nawiązujcie kontakty mailowe z anglojęzycznymi rówieśnikami. To naprawdę wspaniała zabawa!


sobota, 5 października 2013

Egzamin gimnazjalny - strategie: część III

STRATEGIE

Znajomość funkcji i środków językowych

Dla wielu uczniów jest to najtrudniejszy typ zadań egzaminacyjnych. Zadania te wymagają od ucznia dobrej znajomości zarówno słownictwa, jak i gramatyki, a także umiejętności logicznego myślenia językowego. 

czwartek, 26 września 2013

Egzamin gimnazjalny – strategie: część I



Zestaw egzaminacyjny z języka angielskiego składa się z poziomu podstawowego oraz rozszerzonego. Gimnazjaliści mają obowiązek podejść do poziomu podstawowego, a poziom rozszerzony wybierają opcjonalnie. Zestaw na obu poziomach składa się z następujących części:

- rozumienie ze słuchu

- rozumienie tekstów pisanych 

- znajomość środków językowych 

- wypowiedź pisemna (tylko na poziomie rozszerzonym).


Zestaw standardowy zawiera zadania zamknięte różnego typu (wyboru wielokrotnego, zadań na dobieranie oraz uzupełnianie zdań w odpowiednie luki tekstu). Zadania zamknięte sprawdzają rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów czytanych. Zestaw zawiera również zadania otwarte: z luką, na tłumaczenie fragmentów zdań oraz zadanie otwarte krótkiej odpowiedzi, w którym uczeń musi stworzyć krótki e-mail. Zadania otwarte sprawdzają znajomość środków językowych: poprawność gramatyczno-ortograficzną i leksykalną, a także umiejętność logicznego i spójnego przekazywania informacji pisemnej.

Za poprawne wykonanie wszystkich zadań można uzyskać maksymalnie 40 punktów.  



STRATEGIE

Zadania na rozumienie ze słuchu

Europejski Dzień Języków




Od 2001 roku dzień 26 września jest obchodzony jako Europejski Dzień Języków. Kojarzy się on z wielojęzycznością i wielokulturowością. Każdy język to inny kraj, inna narodowość, inne zwyczaje, inna podróż. Podróż ta rozumiana być może nie tylko jako wyjazd do innego kraju, ale także jako poszukiwanie skarbu, którym jest umiejętność myślenia w języku obcym.