STRATEGIE
Zadania na rozumienie tekstów pisanych
1) zadanie
wielokrotnego wyboru – polega na
wybraniu odpowiedzi A, B lub C na zadane pytanie. Aby poprawnie rozwiązać tego
typu zadanie należy zrozumieć o co dokładnie chodzi w pytaniu, a następnie
podczas czytania szukać słów, które są synonimami lub parafrazami, którejś z
opcji.
Przykład: John wants to be successful in
life. He learns a lot and he would like to have a good job in the future. Also,
he is a quiet person who doesn’t like going out, but he is a loyal friend.
What are John’s
character features?
2) zadanie typu
prawda/fałsz – zadanie to sprawdza
umiejętność szczegółowego rozumienia przeczytanego tekstu. Podobnie jak w
zadaniach typu prawda/fałsz dotyczących rozumienia ze słuchu, uczeń powinien
zwrócić szczególną uwagę na zaimki, przeczenia lub czasy oraz nie udzielać
odpowiedzi na podstawie własnej wiedzy życiowej.
Przykład: Latin was the most important
language in the mediaeval Europe. It was the official language in the European
countries, it was the language of the court and the church.
Latin is the most
important language in Europe. T/F
Zadanie to wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na
czasy. Tekst jest napisany w czasie przeszłym Past Simple, a zdanie
prawda/fałsz w czasie teraźniejszym Present Simple. Zdanie jest zatem fałszywe.
3) dobieranie
tytułów do części tekstu – zadanie to
sprawdza umiejętność rozumienia przeczytanego fragmentu tekstu, szczególnie
jego głównej myśli.
Przykład: Croatia is a wonderful country
with an extremely varied landscape. You can go hiking there and you can swim in
the sea, as well. The coastline is of rare beauty: colourful flowers, palms and
powerful rocks. The nightlife is full of attractions, too. There are nice
cáfes, elegant restaurants and stalls with beautifully made local crafts.
Everyone can find something for themselves there!
What title is the
best for this fragment?
A.
History of Croatia B. Croatia’s landscape C. Croatia’s
nightlife D. Croatia’s attractions
Często zdarza się tak, że do jednego fragmentu mogą
pasować dwa tytuły (tak przynajmniej wydaje się uczniowi). Zawsze należy
zwrócić uwagę, czy dany tytuł nie odnosi się czasem tylko do małej części
fragmentu, do którego szukamy tytułu.
Poprawną odpowiedzią jest oczywiście odpowiedź D. Powyższy
fragment przedstawia turystyczne atrakcje Chorwacji. Nie ma w nim mowy o
historii, a jeśli chodzi o krajobraz i życie nocne to stanowią one tylko część
powyższego fragmentu. Główną myślą tekstu jest natomiast przedstawienie
Chorwacji jako kraju atrakcyjnego turystycznie.
4) uzupełnianie
luk fragmentami tekstu – zadanie to
jest prawdopodobnie najtrudniejszym zadaniem w tej części egzaminu. Wymaga
bowiem zarówno ogólnego jak i szczegółowego zrozumienia całego tekstu. Aby je
poprawnie rozwiązać, zwracaj uwagę na zdanie poprzedzające lukę oraz zdanie,
które stoi zaraz po niej. Szukaj słów-kluczy, zaimków i konstrukcji
gramatycznych, które mogą Ci pomóc stwierdzić o co chodzi w danej części.
Przykład: There are two kinds of people:
extraverts and introverts. Extraverts are self-confident and sociable. They
like working in a team and 1…………….
Introverts, on the other hand, are quiet and shy. 2………………….. rather than in a group.
Fill in the gaps
with the given sentences:
A.
They like working on their own
B.
play different games
C.
learning through games
Zadanie to powinno być rozwiązane następująco: 1-C
oraz 2-A. W luce 1 należy wstawić czasownik z końcówką –ing tak, aby zachować
formę czasownika z pierwszej części zdania: „They like working in a team and learning
through games”. W luce 2 wstawiamy natomiast: „They
like working on their own…”. Zwróć uwagę
na zaimek “they” – jest on odniesieniem do zdania poprzedzającego lukę, a
szczególnie do słowa „introverts”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz