Egzamin
maturalny z języka angielskiego składa się z części ustnej i pisemnej. Maturę
można zdawać na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym. Niniejszy artykuł
rozpoczyna serię tekstów dotyczących strategii egzaminacyjnych przydatnych
podczas zdawania matury z języka angielskiego.
Matura podstawowa
ustna
Egzamin
ten polega na rozmowie z egzaminującym, podczas której zdający ma do wykonania
pewne zadania przydatne w codziennej komunikacji w języku obcym (rozmowa
sterowana), a następnie opisuje obrazek i odnosi się do niego.
Rozmowa sterowana
Składa
się z następujących części:
1. Uzyskiwanie
i udzielanie informacji
Zdający ma za zadanie
przeprowadzić krótką rozmowę z egzaminującym, w której zrealizuje trzy
podstawowe punkty rozmowy. Punkty te są celami rozmowy i mają formę
czasowników: zapytaj, poinformuj, dowiedz się, udziel wskazówek, upewnij się, poproś,
itp.
Przykład:
Jesteś na dworcu
kolejowym w Manchesterze. Chcesz dostać się do Liverpoolu.
- zapytaj ile kosztuje bilet w
obie strony z Manchesteru do Liverpoolu
- dowiedz się, z którego peronu i
o której godzinie odjeżdża pociąg
-
zapytaj czy są
zniżki dla uczniów.
Rozmowę rozpoczyna egzaminujący.
E: Hello, how can I help you?
Z: I’d like to know how much is the return ticket to Liverpool?
E: One moment please, it’s £4.
Z: OK, is it possible to have a student discount?
E: Yes, of course. It will be £3.50,
then. Here you are.
Z: OK, thank you. And from which platform does the train leave?
E: Platform numer 3.
Z: Thank you very much.
E: You are welcome, bye.
Najważniejszym elementem rozmowy
jest zrealizowanie wszystkich celów rozmowy w sposób komunikatywny i przy
użyciu słownictwa tematycznego: platform,
return ticket, discount, train. Jeśli zdający nie zna, któregoś z
powyższych słów może posłużyć się opisem wyjaśniającym, np. zamiast używać słowa
„discunt” można zapytać o to samo w inny sposób: Could students pay less for
the ticket? Przy uzyskiwaniu i udzielaniu informacji przydatne będą również
różne rodzaje pytań. W języku angielskim istnieją pytania bezpośrednie
zaczynające się od słówka pytającego bądź operatora, np. From which platform does the train leave? Is it possible to have a student discount? oraz pytania pośrednie,
które wprowadza się za pomocą frazy, np. I’d
like to know, Could you tell me, I’d like to ask. Należy pamiętać, że szyk
pytania po frazie wprowadzającej jest szykiem zdania twierdzącego.
2.
Relacjonowanie wydarzeń
Zadaniem
zdającego jest opowiedzenie o pewnym przeszłym zdarzeniu lub pewnej sytuacji.
Tutaj również muszą być zrealizowane wszystkie trzy cele rozmowy, które są
wprowadzane za pomocą czasowników: opowiedz, zrelacjonuj, przedstaw, powiedz itp.
Przykład: Opowiedz znajomemu
Anglikowi/znajomej Angielce o swoich ostatnich urodzinach.
-
powiedz gdzie i kiedy odbyły się urodziny oraz kto w nich uczestniczył
-
opowiedz jak wyglądała impreza oraz jaki był poczęstunek
-
powiedz co najbardziej Cię zaskoczyło.
Rozmowę
rozpoczyna zdający.
Z:
Hi John! Guess what! I had my birthday
party last week! It was great!
E:
Oh, really? Cool! How was that?
Z:
I organized the party at my place
and invited my best friends from
school. At first, we were just talking,
dancing and listening to music. After that we were playing various games. We had a chocolate cake, three packets of
crisps and some snacks. Eventually, we went out to watch some fireworks. But the
best thing about the party was my friend David who was dressed up in Santa’s
cosutme and gave me a beautiful present my friends had bought for me. I was so surprised!
E:
Lucky you!
W
tej części należy pamiętać o użyciu czasów przeszłych. Przy opisie wydarzeń
używaj czasu Past Simple (czynności następujące po sobie: I organized and
invited…) oraz Past Perfect (kolejność czynności w czasie: He gave my a present
my friends had bought for me), a przy opisie sytuacji – czasu Past Continuous
(czynności trwające), np. We were talking. Przydatną rzeczą są także
sformułowania określające kolejność wydarzeń, np. at first, firstly, secondly,
then, after that, eventually, lastly.
3. Negocjowanie
3. Negocjowanie
Prawdopodobnie najtrudniejsza
część rozmów sterowanych, polegająca na umiejętności nie tylko wyrażania swojej
opinii, ale także argumentowania i przekonywania innych oraz dochodzenia do
kompromisu. Cele rozmowy określają czasowniki: zaproponuj, nakłoń, odrzuć,
znajdź rozwiązanie, itp.
Przykład:
Jesteś
członkiem/członkinią koła ekologicznego. Waszym zadaniem jest zorganizowanie
projektu ekologicznego w związku ze Światowym Dniem Sprzątania Świata.
- zaproponuj swój pomysł na realizację
projektu
- odrzuć propozycję kolegi i
wyjaśnij dlaczego ten pomysł nie jest dobry
- zaproponuj rozwiązanie
kompromisowe.
Rozmowę rozpoczyna zdający.
Z: OK, we are supposed to make a
project. Do you have any ideas? I think
we could organise some drama about ecology.
E: Oh, but we don’t have enough
time for that. The event is the day after tomorrow. Can’t we just clean the
school yard?
Z: That’s not a good idea, I’m afraid. We do it every year. We should
try something different.
E: But the event is about
cleaning the earth, what else shall we do?
Z: Oh right. In my opinion, the best idea would be to both clean the school yard
and make some ecological posters and put them all around the school. By doing
this we will encourage others to care about our environment.
E: That’s cool!
Zadanie to wymaga od ucznia
umiejętności wyrażania swojej opinii oraz sugerowania. Można zrobić to za
pomocą następujących fraz: I think, in my opinion, it would be a good idea,
shall we…?, what about…?, why don’t we…? Kolejnym użytecznym elementem rozmowy
jest umiejętność grzecznego odrzucania propozycji innych, np. It’s not a good
idea, I’m afraid… oraz akceptowania, np. all right, why not…?, a także
argumentowania, np. as a result, by doing this, that would make…
Podsumowanie
W
rozmowach sterowanych najważniejsza jest umiejętność komunikowania się. Należy
starać się używać słownictwa tematycznego i odpowiednich konstrukcji
gramatycznych oraz wypowiadać się w sposób uprzejmy. Błędy
leksykalno-gramatyczne, które nie zakłócają ogólnego zrozumienia wypowiedzi
mają mniejszy wpływ na ocenę niż ogólna umiejętność komunikowania się oraz
płynność mówienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz