Opis obrazka
Opis
obrazka to drugie zadanie, z którym się spotkasz na ustnej maturze podstawowej.
Podobnie jak podczas rozmowy sterowanej, w opisie ilustracji liczy się
komunikatywność oraz płynność przekazywanych informacji. Bogactwo językowe oraz
znajomość konstrukcji gramatycznych pozwala natomiast na zdobycie większej
liczby punktów oraz podwyższenie oceny.
Opisując
obrazek zwróć uwagę na kilka ważnych kwestii:
1. Używaj fraz wprowadzających typu:
- In the picture I can see….
- The picture presents….
- It’s a photo of….
oraz fraz związanych z
określaniem pozycji:
- in the foreground… - na
pierwszym planie
- in the background…- w tle
- on the left/right… - po
lewej/prawej
2. Posługuj się czasem
teraźniejszym ciągłym Present Continuous (czas ten zarezerwowany jest właśnie
do opisu sytuacji, którą obserwujemy w danej chwili).
Przykład:
In the picture, there are a lot
of people. They are standing in a
queue. They are probably waiting to
enter the museum.
3. Podziel swoją wypowiedź na
dwie części:
- część opisowa – w której
przedstawiasz, co widzisz na obrazku (określ co lub kogo widzisz, gdzie się ta
osoba znajduje, jeśli to możliwe określ też czas – porę roku, porę dnia, co
osoby robią); w opisie tym pomogą Ci pytania: Who? What? Where? When? What are they doing?
-
część interpretacyjna
- w której spekulujesz dlaczego osoby
wykonują dane czynności, jak mogą się czuć, jakie mogą być powody lub
konsekwencje ich zachowania); w interpretacji pomogą Ci pytania: Why? What are the reasons? What are the
results? How are they feeling?
W części interpretacyjnej mogą pomóc
Ci wyrażenia spekulacyjne/wyrażające opinię:
- they may/might/could be…..
- they possibly/probably….
- they are likely to…
- It’s possible/probable that
they….
- I think/believe…
- In my opinion….
- It seems/appears that….
Po opisaniu obrazka zostaniesz
poproszony/a o udzielenie odpowiedzi na pytania dodatkowe związane z tematem
poruszonym na obrazku. Twoim zadaniem będzie wyrażenie opinii na dany temat.
Pomocne będą następujące wyrażenia:
- I think/believe … - uważam…
- In my opinion… - moim zdaniem…
- To me… - moim zdaniem…
- As far as I am concerned…- jeśli
o mnie chodzi…
- I am convinced that…- jestem
przekonany/a, że…
Useful
tip!
Nawet jeśli nie wiesz co
powiedzieć lub nie masz zdania na dany temat, powiedz cokolwiek, nawet coś
zmyślonego. Możesz również udzielić odpowiedzi wymijającej lub równoważącej
obie opcje, które masz do wyboru.
Przykład:
A: What do you prefer going to
the cinema or to the theatre?
B: To be honest, I’m keen on both
of them. I like going to the cinema with my friends. It’s a kind of
entertainment. However, I appreciate art, so sometimes I go to the theatre,
too.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz