Wypowiedź pisemna –
część rozszerzona
To
już ostatni artykuł z serii Strategie maturalne. W poprzednim artykule pisałam
o wypowiedzi pisemnej na poziomie podstawowym. Dzisiaj – poziom rozszerzony. Na
egzaminie możesz spotkać się z następującymi formami: opis, opowiadanie,
recenzja i rozprawka. Aby Twoja wypowiedź była ciekawa i uporządkowana zacznij
od naszkicowania planu. Poniżej przedstawię Ci kilka sposobów na zaplanowanie
wypowiedzi.
Opis
Tematy
na zredagowanie opisu mogą być różne: opis osoby, miejsca, przedmiotu czy
zwierzęcia.
Plan
opisu miejsca
1. Wstęp (akapit I)
Miejsce:……………………….
Powody dlaczego akurat to miejsce
chcesz opisać:…………………
2. Rozwinięcie
Położenie:……………………... (akapit II)
Informacje ogólne:…………….
Informacje szczegółowe: zabytki,
ciekawe miejsca…………… (akapit III)
Wydarzenia związane z miejscem,
atrakcje turystyczne……….
3. Zakończenie (akapit IV)
Twoje odczucia i
rekomendacje:……………….
Pamiętaj,
że w opisie ważne jest bogactwo językowe. Zwracaj uwagę na użycie wyszukanych przymiotników i przysłówków, a także
różnorodnych konstrukcji gramatycznych.
Kilka
propozycji na bogatsze słownictwo:
a) big = huge, enormous, massive,
gigantic
b) small = tiny
c) nice = wonderful, awesome,
amazing, incredible
d) blue (water/sea) = crystal
Opowiadanie
Temat
opowiadania może być różnorodny.
Plan
opowiadania: My last winter holidays
1. Wstęp (akapit I)
Kto? Gdzie?
Kiedy?.........................
Cel
podróży/wyjazdu/wycieczki:………………
2. Rozwinięcie
Opis zdarzeń do punktu
kulminacyjnego (czyli zdarzenia głównego/najbardziej atrakcyjnej sytuacji
podczas wyjazdu):……………………………. (akapit II)
Opis punktu kulminacyjnego oraz
zdarzenia po nim:…………………………….(akapit III)
3. Zakończenie (akapit IV)
Odczucia związane z
wyjazdem:……………………..
W pisaniu opowiadania ważna jest
chronologia zdarzeń. W jej zachowaniu pomogą Ci odpowiednie czasy przeszłe (Past Simple – opis zdarzeń
następujących po sobie, Past Continuous – opisy przyrody, miejsc, trwających
czynności, Past Perfect oraz Past Perfect Continuous – zdarzenia, które miały
miejsce wcześniej niż te opisywane w opowiadaniu) oraz łączniki: one day, then, later, next, suddenly, when, while, in the
end, finally.
Recenzja
Recenzja
może dotyczyć filmu bądź książki (z tymi przypadkami możesz się spotkać
najczęściej).
Plan
recenzji książki
1.
Wstęp
(akapit I)
Tytuł,
autor, rodzaj książki:………………….
Ogólne
informacje o książce:………………..
2.
Rozwinięcie
Krótkie
streszczenie książki (podaj tylko zarys tak, aby nie pozbawić czytelnika
przyjemności czytania):……………………………………. (akapit II)
Ocena
książki (ulubieni bohaterowie, ulubione momenty, zalety
książki):……………………………………….(akapit III)
3.
Zakończenie
(akapit IV)
Odczucia
i rekomendacje:……………………
Rozprawka
Istnieją
dwa typy rozprawek: for and against essay
(rozprawka za i przeciw) oraz opinion
essay (rozprawka wyrażająca opinię).
Plan
rozprawki za i przeciw
1.
Wstęp
(akapit I)
Temat
rozprawki – cel:………………………
Zbalansowana
teza:…………………………..
2.
Rozwinięcie
Argumenty
za plus przykłady:……………….(akapit II)
Argumenty
przeciw plus przykłady:…………(akapit III)
3.
Zakończenie
(akapit IV)
Potwierdzenie
tezy:…………………………….
Plan
rozprawki wyrażającej opinię
1.
Wstęp
(akapit I)
Temat
rozprawki – cel:………………………..
Opinia:…………………………………………
2.
Rozwinięcie
Argumenty
za lub przeciw plus przykłady:…………………..(akapit II)
Kontrargument
(który jednak stoi w pozycji słabszej do tych powyższych):……………………………………………….….(akapit
III)
3.
Zakończenie
(akapit IV)
Potwierdzenie
opinii wyrażonej na początku:……………………..
Podczas
pisania rozprawki ważne jest rozróżnienie na wypowiedzi obiektywne i subiektywne.
Wypowiedzi
obiektywne:
Some
people say….
Experts
claim…..
According
to the latest research…………
As
statistics show………………………..
Wypowiedzi
subiektywne:
I
think/believe……………..
I am
convinced……………..
To
me………………………
In my
opinion………………
As far
as I am concerned…………
Powodzenia na maturze!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz