piątek, 28 lutego 2014

Strategie maturalne - część VIII



Wypowiedź pisemna – część rozszerzona

To już ostatni artykuł z serii Strategie maturalne. W poprzednim artykule pisałam o wypowiedzi pisemnej na poziomie podstawowym. Dzisiaj – poziom rozszerzony. Na egzaminie możesz spotkać się z następującymi formami: opis, opowiadanie, recenzja i rozprawka. Aby Twoja wypowiedź była ciekawa i uporządkowana zacznij od naszkicowania planu. Poniżej przedstawię Ci kilka sposobów na zaplanowanie wypowiedzi. 

Opis

Tematy na zredagowanie opisu mogą być różne: opis osoby, miejsca, przedmiotu czy zwierzęcia. 

Plan opisu miejsca
  1.       Wstęp (akapit I)
Miejsce:……………………….
Powody dlaczego akurat to miejsce chcesz opisać:…………………
  2.       Rozwinięcie
Położenie:……………………... (akapit II)
Informacje ogólne:…………….
Informacje szczegółowe: zabytki, ciekawe miejsca…………… (akapit III)
Wydarzenia związane z miejscem, atrakcje turystyczne……….
  3.       Zakończenie (akapit IV)
Twoje odczucia i rekomendacje:……………….

Pamiętaj, że w opisie ważne jest bogactwo językowe. Zwracaj uwagę na użycie wyszukanych przymiotników i przysłówków, a także różnorodnych konstrukcji gramatycznych.
 
Kilka propozycji na bogatsze słownictwo:
  a)      big = huge, enormous, massive, gigantic
  b)      small = tiny
  c)      nice = wonderful, awesome, amazing, incredible
  d)      blue (water/sea) = crystal

Opowiadanie

Temat opowiadania może być różnorodny. 

Plan opowiadania: My last winter holidays
  1.       Wstęp (akapit I)
Kto? Gdzie? Kiedy?.........................
Cel podróży/wyjazdu/wycieczki:………………
  2.       Rozwinięcie
Opis zdarzeń do punktu kulminacyjnego (czyli zdarzenia głównego/najbardziej atrakcyjnej sytuacji podczas wyjazdu):……………………………. (akapit II)
Opis punktu kulminacyjnego oraz zdarzenia po nim:…………………………….(akapit III)
  3.       Zakończenie (akapit IV)
Odczucia związane z wyjazdem:……………………..

W pisaniu opowiadania ważna jest chronologia zdarzeń. W jej zachowaniu pomogą Ci odpowiednie czasy przeszłe (Past Simple – opis zdarzeń następujących po sobie, Past Continuous – opisy przyrody, miejsc, trwających czynności, Past Perfect oraz Past Perfect Continuous – zdarzenia, które miały miejsce wcześniej niż te opisywane w opowiadaniu) oraz łączniki: one day, then, later, next, suddenly, when, while, in the end, finally. 

Recenzja

Recenzja może dotyczyć filmu bądź książki (z tymi przypadkami możesz się spotkać najczęściej). 

Plan recenzji książki
  1.       Wstęp (akapit I)
Tytuł, autor, rodzaj książki:………………….
Ogólne informacje o książce:………………..
  2.       Rozwinięcie
Krótkie streszczenie książki (podaj tylko zarys tak, aby nie pozbawić czytelnika przyjemności czytania):……………………………………. (akapit II)
Ocena książki (ulubieni bohaterowie, ulubione momenty, zalety książki):……………………………………….(akapit III)
  3.       Zakończenie (akapit IV)
Odczucia i rekomendacje:……………………

Rozprawka

Istnieją dwa typy rozprawek: for and against essay (rozprawka za i przeciw) oraz opinion essay (rozprawka wyrażająca opinię). 

Plan rozprawki za i przeciw
  1.       Wstęp (akapit I)
Temat rozprawki – cel:………………………
Zbalansowana teza:…………………………..
  2.       Rozwinięcie
Argumenty za plus przykłady:……………….(akapit II)
Argumenty przeciw plus przykłady:…………(akapit III)
  3.       Zakończenie (akapit IV)
Potwierdzenie tezy:…………………………….

Plan rozprawki wyrażającej opinię
  1.       Wstęp (akapit I)
Temat rozprawki – cel:………………………..
Opinia:…………………………………………
  2.       Rozwinięcie
Argumenty za lub przeciw plus przykłady:…………………..(akapit II)
Kontrargument (który jednak stoi w pozycji słabszej do tych powyższych):……………………………………………….….(akapit III)
  3.       Zakończenie (akapit IV)
Potwierdzenie opinii wyrażonej na początku:……………………..

Podczas pisania rozprawki ważne jest rozróżnienie na wypowiedzi obiektywne i subiektywne.

Wypowiedzi obiektywne:
Some people say….
Experts claim…..
According to the latest research…………
As statistics show………………………..

Wypowiedzi subiektywne:
I think/believe……………..
I am convinced……………..
To me………………………
In my opinion………………
As far as I am concerned…………

Powodzenia na maturze!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz