Wielkimi
krokami zbliża się rozpoczęcie roku szkolnego. Nauczyciele! Jakie macie
nastawienie do podejścia uczniów do nauki? Jesteście pełni energii i optymizmu
czy raczej patrzycie na to wszystko ze zniechęceniem w oczach? Znów trzeba ich
będzie motywować? Znów zachęcać do lepszych stopni, zachowania i postaw? Oto
kilka sposobów na zmotywowanie tych nie-zmotywowanych.
1. Ankieta zainteresowań
Proponuję Ci stworzenie Ankiety zainteresowań – dzięki
niej dowiesz się co Twoi uczniowie lubią, a czego nie, czym się interesują,
jakie są ich pasje. Na podstawie takich informacji będziesz mógł/a stworzyć
listę ulubionych tematów swoich uczniów i dopasować ją do programu nauczania.
Jeśli nie znajdujesz czasu na lekcji, wprowadzaj elementy tychże tematów lub
omawiaj je na zajęciach dodatkowych.
Wszystko można powiedzieć na różne sposoby – to on
naszej mowy ciała, intonacji czy gestów zależy odbiór komunikatu. Tak samo
dzieje się z danym materiałem nauczania. Zajęcia z leksyki czy gramatyki można
przeprowadzić na wiele różnych sposobów i tylko od Ciebie zależy czy będą one
ciekawe czy nudne. Można na każdej lekcji trzymać się jednego i tego samego
toru, a można też zmieniać ścieżki wędrówki po to, aby idąc na szczyt zachwycać
się wciąż nowymi widokami.
3. Role-plays
Scenki, praca w grupach, dialogi, odgrywanie ról,
prace projektowe, tablica interaktywna, użycie filmów czy muzyki – oto sposoby
na uatrakcyjnienie zajęć. Dlatego też zamiast czytania tekstu zdanie po zdaniu –
podziel klasę na grupy, które przygotują rozwiązania do konkretnych zadań
podczas pracy z tekstem, zamiast typowych ćwiczeń gramatycznych przy tablicy –
zaproponuj uczniom zabawę w „scenki komunikacyjne”, podczas których będą musieli
użyć danego czasu lub konstrukcji gramatycznej i nauczą się jej w kontekście. Oczywiście
rozumiem, że najpierw trzeba temat gramatyczny wytłumaczyć i zrobić parę
przykładów an tablicy, ale myślę, że da się lekcję gramatyczną zorganizować
tak, żeby stosować różne metody nauczania.
4. Po co nam
języki obce?
Może warto byłoby przeprowadzić lekcję o użyteczności
języków obcych? Zapytaj uczniów czemu warto lub czemu nie warto uczyć się języków
– poznaj ich zdanie na temat, poznaj ich potrzeby. Uświadom im, że umiejętności
językowe są im potrzebne.
Uczniowie! – po co Wam języki? czy są przydatne? czy opłaca
się ich nie uczyć? Pomyślcie o przyszłej pracy, wyjazdach i możliwościach. Jakie
jest Wasze zdanie?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz