niedziela, 25 sierpnia 2013

Back to school - for teachers



Wielkimi krokami zbliża się rozpoczęcie roku szkolnego. Nauczyciele! Jakie macie nastawienie do podejścia uczniów do nauki? Jesteście pełni energii i optymizmu czy raczej patrzycie na to wszystko ze zniechęceniem w oczach? Znów trzeba ich będzie motywować? Znów zachęcać do lepszych stopni, zachowania i postaw? Oto kilka sposobów na zmotywowanie tych nie-zmotywowanych.


1.      Ankieta zainteresowań

Proponuję Ci stworzenie Ankiety zainteresowań – dzięki niej dowiesz się co Twoi uczniowie lubią, a czego nie, czym się interesują, jakie są ich pasje. Na podstawie takich informacji będziesz mógł/a stworzyć listę ulubionych tematów swoich uczniów i dopasować ją do programu nauczania. Jeśli nie znajdujesz czasu na lekcji, wprowadzaj elementy tychże tematów lub omawiaj je na zajęciach dodatkowych.

2.  To samo, ale w inny sposób

Wszystko można powiedzieć na różne sposoby – to on naszej mowy ciała, intonacji czy gestów zależy odbiór komunikatu. Tak samo dzieje się z danym materiałem nauczania. Zajęcia z leksyki czy gramatyki można przeprowadzić na wiele różnych sposobów i tylko od Ciebie zależy czy będą one ciekawe czy nudne. Można na każdej lekcji trzymać się jednego i tego samego toru, a można też zmieniać ścieżki wędrówki po to, aby idąc na szczyt zachwycać się wciąż nowymi widokami. 



3.      Role-plays

Scenki, praca w grupach, dialogi, odgrywanie ról, prace projektowe, tablica interaktywna, użycie filmów czy muzyki – oto sposoby na uatrakcyjnienie zajęć. Dlatego też zamiast czytania tekstu zdanie po zdaniu – podziel klasę na grupy, które przygotują rozwiązania do konkretnych zadań podczas pracy z tekstem, zamiast typowych ćwiczeń gramatycznych przy tablicy – zaproponuj uczniom zabawę w „scenki komunikacyjne”, podczas których będą musieli użyć danego czasu lub konstrukcji gramatycznej i nauczą się jej w kontekście. Oczywiście rozumiem, że najpierw trzeba temat gramatyczny wytłumaczyć i zrobić parę przykładów an tablicy, ale myślę, że da się lekcję gramatyczną zorganizować tak, żeby stosować różne metody nauczania.

4.      Po co nam języki obce?

Może warto byłoby przeprowadzić lekcję o użyteczności języków obcych? Zapytaj uczniów czemu warto lub czemu nie warto uczyć się języków – poznaj ich zdanie na temat, poznaj ich potrzeby. Uświadom im, że umiejętności językowe są im potrzebne.



Uczniowie! – po co Wam języki? czy są przydatne? czy opłaca się ich nie uczyć? Pomyślcie o przyszłej pracy, wyjazdach i możliwościach. Jakie jest Wasze zdanie?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz