Pewnie nie raz zastanawiałeś/zastanawiałaś się jak to jest, że niektóre metody uczenia się działają w przypadku twoich znajomych, a w twoim własnym nie. Jak to możliwe, że ucząc się języka próbuję zastosować wszystkie znane mi triki czy znalezione w internecie wskazówki i bezskutecznie? Czy jesteś ze mną coś nie tak? Czy kiedykolwiek w ten sposób myślałeś/myślałaś? Zapewniam cię, że wszystko z tobą w porządku. Uwierz – nie tylko ty masz takie problemy. Tak naprawdę reklamy metod nauczania wypuszczane przez szkoły językowe czy kursy do samodzielnej nauki zapewniające, że nauka w miesiąc jest możliwa to moim zdaniem mit. Każda z metod ma swoje plusy i ograniczenia, każda wymaga twojego czasu i zaangażowania. Ale żeby zacząć uczyć się języka w pełni efektywnie, musisz zajrzeć w głąb siebie i odpowiedzieć sobie na pytanie: jaką osobą właściwie jesteś i co jest twoim językowym celem. Znając swój typ osobowościowy, łatwiej będzie ci dobrać odpowiednie metody uczenia się oraz zestawy ćwiczeń językowych. Każdy jest inny i to co „działa” na jednego, niekoniecznie sprawdzi się w przypadku drugiego.
Aby ci tę refleksję ułatwić, przygotowałam dla ciebie psychotest, który nie tylko pomoże ci określić
swój typ osobowościowy, ale także zainspiruje do patrzenia na cały proces uczenia się z bardziej psychologicznego punktu widzenia.
Psychotest
1. Jakie językowe
lekcje tematyczne najbardziej Cię interesują:
A) kultura, życie
rodzinne i towarzyskie
B) praca, edukacja,
nauka i technika
C) ludzie i relacje,
problemy społeczne, ochrona środowiska
D) nauka i technika,
zagadnienia matematyczne, przedsiębiorczość
E) podróże,
przyroda, sport
F) planowanie
ścieżki kariery zawodowej, projektowanie wymarzonego domu,
zarządzanie czasem
2. Jak
najefektywniej uczysz się słownictwa?
A) poprzez scenki i
dialogi
B) poprzez zadania
problemowe (np. zebranie argumentów, wypracowanie rozwiązania,
zaprojektowanie czegoś)
C) w kontekście (w
konkretnym zdaniu/sytuacji) – zwracam uwagę na zabarwienie
emocjonalne słów
D) poprzez
porównanie
E) poprzez spotkania
z obcokrajowcami i dyskusje
F) na pamięć
3. Jak
najefektywniej uczysz się gramatyki?
A) poprzez scenki i
dialogi
B) poprzez zadania
problemowe oraz oryginalne przykłady
C) poprzez
porównanie zagadnień gramatycznych ze sobą i „wychwycenie”
niuansów znaczeniowych
D) poprzez analizę
przykładów i samodzielne „dojście” do teorii
E) poprzez
zastosowanie teorii w praktyce
F) najpierw
przyswajam teorię a następnie wykonuję ćwiczenia
4. Jaki styl
nauczania języka najbardziej Ci odpowiada?
A) akcentujący
zadania projektowe i grupowe
B) motywujący do
rozwijania własnych zainteresowań
C) akcentujący
komunikację
D) logiczny: zadania
muszą do siebie nawiązywać, wynikać jedno z drugiego
E) różnorodny,
związany z ruchem/czynnościami
F) logiczny i
uporządkowany
5. Jakiego typu
ćwiczenia językowe najbardziej lubisz?
A) scenki, prace w
grupie, gry interaktywne
B) indywidualne
projekty
C) dyskusje, debaty,
negocjacje
D) zdania problemowe
(argumentowanie, prezentowanie rezultatów)
E) ćwiczenia
niezwiązane ze sobą tematycznie, różnorodne
F) „rytuały
językowe” - ćwiczenia, które są stałym punktem każdej lekcji
6. Dlaczego, Twoim
zdaniem, języki obce są ważne?
A) można się
komunikować z ludźmi na całym świecie
B) można poszerzać
horyzonty
C) można nawiązać
nowe znajomości
D) można zdobyć
dobrą pracę
E) można
podróżować, poznawać nowe kultury
F) można się
inspirować poprzez poznanie innych kultur i perspektyw
7. Który cytat
najbardziej do Ciebie pasuje?
A) Żyj tak, aby
twoim znajomym zrobiło się nudno, kiedy umrzesz. Julian Tuwim
B) Zrozumcie, że
język może ukryć prawdę, ale oczy – nigdy. Michaił
Bułhakow
C) Dobrze widzi
się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.
Antoine de Saint-Exupéry
D) Nie może być
nic logiczniejszego niż język, w którym wszystko, co nielogiczne,
jest wyjątkiem!
Gombrowicz
E) Chwytaj dzień!
Horacy
F) Szaleństwo to
niemożność przekazania swoich myśli. Paulo Coelho
Wyniki
Większość odpowiedzi A – jesteś językowym ekstrawertykiem.
Większość odpowiedzi B – jesteś introwertykiem.
Większość odpowiedzi C – jesteś wrażliwcem.
Większość odpowiedzi D – jesteś myślicielem.
Większość odpowiedzi E – jesteś improwizatorem.
Większość odpowiedzi F – jesteś organizatorem.
Większość dwóch typów odpowiedzi również jest możliwa. Oznacza to, że w swoim procesie uczenia się powinieneś/powinnaś zwracać uwagę na wskazówki dotyczące tych dwóch typów osobowości.
Aby dowiedzieć się jakich metod uczenia się powinieneś/powinnaś
używać, koniecznie przeczytaj serię moich kolejnych artykułów na
ten temat.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz