Rodzice
są coraz bardziej świadomi wagi języków obcych w życiu dziecka. Aby umożliwić
dziecku jak najnaturalniejsze przyswojenie sobie języka obcego już od
najmłodszych lat uczy się je mówić najczęściej po angielsku. Czy warto już od samego
początku uczyć dziecko języka obcego? Jakie są korzyści, a jakie, jeśli w ogóle
takie istnieją, zagrożenia?
Naturalne
predyspozycje dziecka
W
żadnym wieku nie nauczymy się niczego tak szybko, jak w wieku dziecięcym.
Dzieci mają naturalne zdolności naśladowcze. Naśladują wszystko: zachowania i
mowę rodziców, odgłosy zwierząt, dźwięki wydawane przez przedmioty. Są ciekawe
świata, chcą wszystko poznać. Jeśli chodzi o naukę języka potrafią bardzo
szybko nauczyć się mówić, powtarzają słowa po rodzicach, naśladują ich akcent,
intonację i tempo mówienia. Zastanawialiście się kiedyś, że jest to przecież
niesamowite? Dziecko w około półtora roku uczy się bardzo dobrze władać
językiem ojczystym podczas, gdy dorosłemu nauka języka obcego zajmuje kilka
lat. Dzieci są niesamowite, dlatego należy już od wczesnych lat uczyć je
języków obcych tak, aby wykorzystać ich naturalne predyspozycje do naśladowania
poprawnej wymowy oraz zapamiętywania dużej ilości słów. Im wcześniej zaczniesz
uczyć swoje dziecko języka obcego, tym lepszy akcent będzie ono miało.
Total Physical
Response
TPR
(ang.), czyli Metoda Całkowitego Reagowania jest metodą nauczania języka obcego
dostosowaną do dzieci. Bazuje ona na cechach naśladowczych dziecka. Zgodnie z
metodą dziecko uczy się najpierw rozumienia oraz słuchania w języku obcym, a
także reagowania na polecenia, a dopiero potem mówienia. Ważnym elementem nauki
są gry ruchowe – dziecko wykorzystuje całą swoją naturalną energię do zabawy w
języku obcym: swoim ruchem naśladuje czasowniki, wykonuje instrukcje
nauczyciela oraz odgaduje obce słowa przedstawione na obrazkach. Metoda
Całkowitego Reagowania uczy dziecko języka obcego w taki sam sposób (lub bardzo
podobny) jak uczy się języka ojczystego.
Cechy
charakterystyczne metody:
-
metoda przystosowana do nauczania dzieci,
-
nauczyciel wydaje instrukcje, a dzieci reagują ruchem,
-
nacisk na rozumienie oraz umiejętność słuchania, a dopiero potem mówienia,
-
zamiana ról: dzieci wydają sobie nawzajem polecenia.
Im wcześniej tym
lepiej?
Niewątpliwą
zaletą wcześnie rozpoczętej nauki języka obcego jest danie dziecku możliwości
przyswojenia języka w najbardziej naturalny sposób. Od najmłodszych lat dziecko
posiada umiejętność doskonałej imitacji dorosłych, ich mowy i zachowania.
Właśnie dlatego tak szybko uczy się języka ojczystego. Jednoczesne nauczanie
dziecka zarówno języka ojczystego, jak i obcego spowoduje, że przyswoi ono oba
te języki z zachowaniem niemalże doskonałej wymowy (jeśli oczywiście będzie miało
dobrych nauczycieli:). Dobrym pomysłem jest podział
ról między rodzicami: podczas gdy jeden rodzic mówi do dziecka wyłącznie w
języku ojczystym, drugi – wyłącznie w języku obcym. W ten sposób damy dziecku
możliwość kojarzenia osób z danym językiem, dzięki czemu będzie mu łatwiej
przyswajać umiejętności.
Należy
jednak pamiętać o zagrożeniach jakie niesie ze sobą taka metoda nauczania.
Każdy z nas (również osoby wychowane w środowisku dwu- czy nawet
wielojęzykowym) rozróżnia język główny oraz języki, które do tego głównego
języka odnosi. Dla większości ludzi językiem głównym jest język ojczysty. Ucząc
się innych języków, porównujemy język obcy do naszego języka głównego, który
jest zarazem językiem, za pomocą którego interpretujemy otaczającą nas
rzeczywistość. Każdy z nas ma więc swój punkt odniesienia – język który jest
językiem pierwszym i najważniejszym.
Wobec
powyższego w sytuacji gdy będziemy uczyć dziecko dwóch języków jednocześnie, wybierze
sobie ono jeden z języków i językowi temu będzie podporządkowywać wszystko, co
pozna. Może się zatem zdarzyć, że dziecko wybierze sobie język obcy za swój
język główny, podczas gdy rodzice preferowaliby, żeby język ojczysty odgrywał
najważniejszą rolę w życiu dziecka. Aby tak się stało, rodzice powinni uczyć
najpierw języka ojczystego, a dopiero potem zacząć naukę języka obcego (zaraz
po tym, jak dziecko opanuje umiejętność komunikowania się w języku ojczystym).
A Wy co o tym wszystkim myślicie?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz